Haláleset

Orvos válaszol rovat
Tisztelt Doktor!

Először is elnézést kérek hosszúra nyúlt levelem miatt. Kérem szánjon rá egy kis időt. Tudom, nem tudom visszahozni az életbe az ÉDESANYÁMAT, de meg szeretném érteni MIÉRT? 55 éves volt!
Pár nappal ezelőtt írtam Önöknek és kaptam is választ, amit nagyon köszönök. Pontosítani szeretném a kérdéshez az eseményeket illetve a pontos halálokot (melyet válaszlevelében kérdezett: "A halál közvetlen okaként mit állapítottak meg?" A leírt betegségek voltak az alapbetegségek, valószínűleg ezek talaján volt a halál közvetlen kiváltó oka."/

A teljesség érdekében részletezném az információkat:
Tavaly a következőket állapították meg nála:
2010. május közebe: Pulmonológiai szakrendelésen Augmentin és NSAID kezelés kezdődött (pleuropneumonia ? miatt).
2010. május vége: Tüdőintézetben feküdt jobb oldali hydrothorax miatt, ennek punctiója, a folyadék lebocsátása történt. Bal oldalon kevés mennyiségű folyadék, melyet nem csapoltak le. Card. echo: EF 33%, II.es fokú MI és TI, sepatil és inferior hypokinesis, tágult jobb szívfél és BP. EKG-n tachycardia, BTSZB. ACE-I, spironolacton, beta-blokkoló, LMWH, direktum indult.
Júniusban klinikán feküdt. Etiológia tisztázására coronarographia történt, mely ép koszorúereket igazolt. Bal oldalon háta továbbra is szúr. Nehézlégzés (lecsapolás után) nincs.
Diagnózisok: Magas vérnyomás-betegség (elsődleges), szívelégtelenség k.m.n., kevert hyperlipidaemia, idült ischaemiás szívbetegség k.m.n., epehólyag-kövesség epehólyag-gyulladás nélkül.

2010. Június vége kardiológiai központ:
Diagnózisok: Dilatativ cardiomyopathia, Hypertonia, Hyperlipidaemia, Bal Tawara szál blokk, St.p. op ppt. perforacionem membr. tymp., polyp nasi et sin. max.

Bal szívfélkatéterezés a. radialis behatolásból, Selectív jobb és bal coronarographia.

2011. márciusában volt kontrollvizsgálaton:
Ezen zárójelentést elvitte a halált megállapító ügyeletes orvos. (?) A háziorvosnál még megvan.

Szedett gyógyszerei: Kaldyum 600 1x1, Furon 40 1x1, Diaphyllin 150 - 3x1, ventoline inhalációs készülék 2x2, Atorvox 20 -1x1.

Ezenkívül szedett nyugtatót (Rudotel, illetve herbaria nyugtató keveréket ivott - főleg lefekvés előtt.)

Ismeretlen halálok miatt boncolást rendeltek el. A halottvizsgálati bizonyítványban az alábbiak szerepelnek, mint a halálhoz vezető betegségek (események) sorozata időrendben visszafelé:
I. Közvetlen halálok:
a, Pangásos szívelégtelenség.
Alapbetegség szövődményei (ha voltak):
b, - (nincs kitöltve)
c, Idült ischiaemiás szívbetegség.
Alapbetegség vagy állapot:
d, Általános érelmeszesedés
II. Kísérőbetegségek vagy állapotok, melyek az alapbetegségtől függetlenül, de hozzájárulhattak a halálhoz:
Ismeretlen eredetű májzsugorodás.

A halálozás jellege: természetes.

Szóval ismételten feltenném kérdésemet, csak kicsit pontosítva:

A fent leírtak alapján súlyos volt az állapota?

Hozzájárulhatott-e a halálához, hogy nagy fizikai és lelki megterhelésen ment keresztül (fizikailag főleg 3 éve mióta édesapám jobb oldali agyi infarktus következtében önellátásra képtelenné vált és édesanyám gondozta éjjel-nappal.)?

Amennyiben nem aludt még, ez a halálok fájdalommal jár?
Vagy ez a pangásos szívelégtelenség már lecsökkentve a vérnyomást ájuláshoz vezethet és "kvázi" nem lehetett fent?

A nyugtatók szedése befolyásolhatta mindezt?

A pangásos szívelégtelenség, amennyiben nem éjszaka éri és orvosi ellátásban részesül a rosszullét alatt egy páciens, még megmenthető-e?
2011. 06. 30. | 14:15

Kedves Kérdező!
Részvétem az édesanyja miatt. Nehéz egy ilyen tragédiát feldolgozni, főleg, ha ilyen fiatal korban következik be. Már az édesanyja tavaly májusi lelete is csökkent kamrafunkciót mutat (az EF, ami a kamra összehúzódó-képességét jellemzi 50% helyett már csak 33%), ez azóta romolhatott is. A szívelégtelenséget gyógyszerekkel egyensúlyban lehet tartani, szerencsés esetben hosszú évekig, de ezt a kényes egyensúlyt bármi könnyen felboríthatja, akár egy vírusfertőzés, vérnyomáskiugrás, túl sok folyadékbevitel, gyógyszerek kihagyása. Valószínűleg a sok stressz sem tett jót, a túlzott fizikai terhelés is ronthat az állapoton. Szív elégtelen betegeknél nem ritka a ritmuszavarok jelentkezése, ezek egy része ún. rosszindulatú, keringés-összeomlással járó ritmuszavar, ami gyors eszméletvesztéssel, majd halállal jár. Ha jól értem, otthon, éjjel hunyt el az édesanyja – elképzelhető, hogy vele is ez történt, így csendben, fájdalommentesen ment el, ebben az esetben azonban csak az azonnali újraélesztés segített volna.

Orvosszakértő 2011. 07. 04. | 14:29
Szóljon hozzá!
Kommentezéshez lépjen be, vagy regisztráljon
close