Szívbetegség ellen: táplálkozás

A szívbetegségek ellen sokat segít az egészséges táplálkozás, melynek alapját a koleszterinszint csökkentése, zsírszegény fehérjék és sok rost bevitele, valamint a só csökkentése alkotják.

Az alábbiakban táplálkozási tanácsokról olvashat a koleszterinről, zsírszegény fehérjéről, zöldség, gyümölcsről, teljes kiőrlésű gabonáról, és mennyiségekről.

Koleszterinszint

A telített és transz-zsírok bevitelének korlátozása csökkenti a koleszterinszintet, a szívbetegségek kialakulásának kockázatát. A magas koleszterinszint lerakódáshoz vezet az erekben, ami szívinfarktust és stroke-ot okozhat.  Korlátozza a vaj és margarinbevitelt, válasszon sovány húsokat, alacsony zsírtartalmú tejtermékeket, használjon telítetlen zsírsavakban gazdag olíva- és repceolajat, és fogyasszon olajos magvakat.

Zsírszegény fehérje

A sovány húsok, baromfi, hal, alacsony zsírtartalmú tejtermékek a legjobb fehérjeforrások. A lazac, makréla és hering gazdag szívbarát omega-3 zsírsavakban. A hüvelyesek kitűnő koleszterinmentes fehérjeforrások. Ha szójával helyettesíti a húst, csökkenti a zsír- és koleszterin bevitelt.

Zöldség és gyümölcs

A zöldségekben, gyümölcsökben rengeteg vitamin van, alacsony a kalória- és magas a rosttartalmuk. Jótékonyan hatnak a szívre, így fogyasszon belőlük minél többet!

Teljes kiőrlésű gabona

A teljes kiőrlésű gabona rostban, és egyéb olyan tápanyagokban gazdag, melyek szerepet játszanak a vérnyomás szabályozásában. Helyettesítse ezekkel a finomított termékeket!

Só csökkentés

A magas sótartalmú étrend szív- és érrendszeri betegséget okoz. Csökkentse a főzésnél használt sómennyiséget, a feldolgozott-, konzerv- vagy készételek fogyasztását!

Figyeljen az adagokra

Ha nem figyel az elfogyasztott adagokra, több kalóriát, zsírt és koleszterint fogyaszt, mint kéne. Az éttermi adagok gyakran különösen nagyok. Egy adag tészta például fél csészényi, egy adag hús pedig egy pakli kártya méretével egyezik.

Napi menü

Készítsen napi menüt! Ez segíti, hogy mindig a megfelelő ételeket egye, a megfelelő mennyiségben. Persze időnként elcsábulhat, a lényeg, hogy legtöbbször egészséges ételeket fogyasszon


close